جتصا - جوهر تجربه‌های صادراتی

صادرات استان گلستان، فرصت ها و کشورهای هدف

صادرات استان گلستان در بین سایر استان های کشور کم نظیر است و تنوع محصولات ان بسیار بالاست

✍ در این بخش قصد داریم شما را با ظرفیت‌ها، فرصت‌های بی‌نظیر صادراتی، کشورهای هدف و افزایش صادرات استان گلستان آشنا کنیم!

معرفی استان گلستان

استان گلستان در شمال کشور واقع شده است. این استان از شمال به کشور ترکمنستان، از جنوب به استان سمنان، از شرق به استان خراسان شمالی و از غرب به استان مازندران و دریای خزر محدود می‌شود این استان ۴۳۸ کیلومتر مرز خشکی و ۹۰ کیلومتر مرز آبی دارد.

استان گلستان تا سال ۱۳۷۶ بخشی از استان مازندران بود، اما در آن سال به صورت استانی مستقل درآمد و شهرستان گرگان به عنوان مرکز آن انتخاب شد. روستاهای استان گلستان به صورت متمرکز و نزدیک به هم هستند. این روستاها در راستای جاده‌ها و رودها به صورت طولی و در بخش‌های کوهستانی به صورت پله‌ای اند.

بیشتر استان گلستان آب‌وهوای معتدل مدیترانه‌ای دارد ولی جلگهٔ گرگان به دلیل دوری از دریا، کاهش ارتفاعات و مجاورت با صحرای ترکمنستان، آب و هوای نیمه بیابانی و گرم دارد. دو شهر رامیان و گرگان بیشترین بارندگی سالیانه شهرهای استان را دارند.

استان گلستان از نظر جغرافیایی سه ناحیه دارد:

جغرافیای استان گلستان بسیار متنوع و جذاب است و هر سه ناحیه آب و هوایی در این استان وجود دارد

ناحیهٔ کوهستانی: ارتفاع ۵۰۰ تا بیش از ۳۰۰۰ متر و پوشیده از گونه‌های جنگلی و مرتعی است. ناحیهٔ کوهپایه‌ای: شامل تپه‌های کوچک که پوشیده از جنگل هستند. ناحیه جلگه‌ای و اراضی پست: ارتفاع این نواحی در حاشیه دریای مازندران و خلیج گرگان پایین‌تر از سطح دریای آزاد است. این منطقه محل شهرها و اکثر روستاهای استان است. تراکم جمعیت، اراضی کشاورزی، صنایع و دامپروری بیشتر در این ناحیه قرار گرفته است.

ظرفیت های تجاری و حمل و نقل استان گلستان بخصوص اتصال به راه آهن سراسری

⚡ استان گلستان از طریق راه‌آهن سراسری (راه‌آهن شمال) از شهر گرگان تا بندر ترکمن و از آنجا به ساری، سوادکوه، گرمسار و تهران متصل است.

اقوام متعددی در استان گلستان زندگی می‌کنند که شامل ترکمن‌ها، سیستانی‌ها، ترک‌ها (آذربایجانی و قزلباش)، مازندرانی و قزاق‌ها می‌شوند.

کشاورزی و دامپروری پایه‌های اقتصاد استان را تشکیل می‌دهد. این استان رتبه اول کشت دانه‌های روغنی کشور را دارد. پرورش ماکیان، به‌ویژه مرغ، کرم ابریشم و پرورش ماهی در دریاچه‌های مصنوعی استان رونق دارد. همچنین ماهیگیری در خلیج گرگان و بخش‌های غربی دریای خزر انجام می‌شود.

فراورده‌های کشاورزی و دامداری اهمیت زیادی در اقتصاد این استان دارد به طوری که بیش از ۵۰ درصد پنبه و ۱۰ درصد گندم کشور از زمین‌های کشاورزی گلستان به دست می‌آید. محصولات استان گلستان عمدتاً گندم، جو، پنبه، آفتاب‌گردان، برنج، سویا، بادام‌زمینی، خیار، کاهو، کلزا، زیتون و انواع مختلف دانه‌های روغنی است.

وجود ساختمان قدیمی گمرک بندر گز باقی‌مانده از ۱۲۰ سال گذشته گویای شکوفایی مبادلات مرزی این استان است که از طریق بندر گز، بندر ترکمن و بندر گمیشان با کشور روسیه ارتباط داشت.

صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش دام و طیور به علت وجود دام‌های فراوان، دسترسی به حمل‌ونقل ریلی، فرودگاه بین‌المللی و ظرفیت‌های دسترسی به اسکله، برخورداری از ساحل دریای خزر و ایجاد واحدهای صنعتی فراساحل، شناور و سازه‌های دریایی، کشتی‌های صیادی و تفریحی از جمله امتیازات اقتصادی استان گلستان است.

⚡ گلستان ششمین تولیدکننده محصولات کشاورزی ایران است و در هم‌جواری اتحادیه اقتصادی اوراسیا قرار دارد و تبادل تجاری با این کشورها می‌تواند در نهایت به حذف تدریجی عوارض و ادامه تجارت آزاد منجر شود.

وضعیت صادرات استان گلستان

 اینچه برون تنها گمرک زمینی و ریلی استان گلستان در مرز ایران و ترکمنستان است

⚡ اینچه برون تنها گمرک زمینی و ریلی گلستان در بخش داشلی برون شهرستان گنبدکاووس در مرز ایران و ترکمنستان واقع است که پایانه‌های صادراتی گرگان و گنبدکاووس، گمرک امانات پستی گرگان، گمرک بندر ترکمن و گمرک فرودگاه بین‌المللی گرگان زیر مجموعه آن به‌حساب می‌آیند.

در سال‌های اخیر با بهره‌برداری از راه‌آهن بین‌المللی قزاقستان – ترکمنستان – ایران و گذر آن از اینچه برون، خدمات گمرک ریلی نیز به فعالیت معمول در مجموعه گمرکات استان گلستان اضافه شد.

شرایط سخت نقل و انتقالات ارزی، تسویه نشدن بدهی ایران به ترکمنستان، نامناسب بودن جاده‌های ترانزیتی، اجرا نشدن تفاهم‌نامه‌های قبلی، همکاری نکردن مستمر این کشور همسایه در تأمین واگن‌های امدادی و مخالفت با راه‌اندازی بازارچه مشترک در مرز اینچه برون از جمله مشکلات حوزه صادرات این استان است.

شناخت ظرفیت ها و نیازهای بازار هدف به ویژه کشورهای آسیای میانه و اتحادیه اروپا می تواند به افزایش صادرات استان گلستان و تبادلات تجاری با این کشورها کمک کند.

⚡ ظرفیت‌های صادراتی استان قابل توجه است. مهم‌ترین بازارهای هدف صادراتی استان گلستان کشورهای عراق، ترکمنستان و قزاقستان‌اند و بیش از ۵۰ درصد محصولات استان به این کشورها صادر می‌شود اما شناخت ظرفیت‌ها و نیازهای بازار هدف به ویژه کشورهای آسیای میانه و اتحادیه اروپا می‌تواند به افزایش صادرات استان گلستان و تبادل تجاری استان با این کشورها کمک کند.

  • عمده محصولات صادراتی استان گلستان سیمان، ید، اقلام کشاورزی، مرغ و تخم‌مرغ است.

صادرات محصولات کشاورزی استان گلستان

تنوع محصولات کشاورزی قابل ارائه توسط استان گلستان

⚡ آب و هوای مناسب و توجه بیشتر باغداران به اصول هرس درختان و تغذیه به‌موقع آن‌ها از دلایل پرباری باغ‌های گلستان است. استان گلستان ظرفیت بالایی در تولید و صادرات میوه، صیفی و سبزیجات به کشورهای آسیای مرکزی مثل قزاقستان و روسیه دارد.

هم اکنون واردات سبزی، صیفی و میوه قزاقستان بیشتر از چین و پاکستان تأمین می‌شود اما استان گلستان هم از لحاظ کیفیت، طبیعی بودن و هم از لحاظ قیمت به راحتی می‌تواند با محصولات این دو کشور رقابت کند.

کیوی، پرتقال، لیمو، سیب زرد و قرمز، فلفل دلمه ای و بادمجان از اقلام مورد نیاز قزاقستان و روسیه است که ظرفیت تولید و صادرات آن در استان گلستان فراهم است.

تولید و صادرات مرکبات استان گلستان

 از ۱۲۰ هزار تن مرکبات گلستان ۳۰ درصد مصرف داخلی و بقیه به سایر استان‌ها و سایر کشورهای صادر می‌شود.

استان گلستان با داشتن هفت اقلیم از ۱۳ اقلیم دنیا، از قطب‌های مهم کشاورزی و باغی کشور به شمار می‌رود. سطح باغ‌های مرکبات استان گلستان حدود ۶ هزار هکتار بوده که ۵ هزار و ۲۰۰ هکتار آن پرتقال است.

نارنگی، لیمو و پرتقال مرکبات استان گلستان هستند. ۳۰ درصد مرکبات تولید شده داخل استان مصرف و مابقی به سایر استان‌ها یا خارج از کشور صادر می‌شود.

استان گلستان با عرضه مرکبات باکیفیت می تواند روند خوبی برای صادرات این محصولات بخصوص چین داشته باشد!

⚡ میانگین برداشت پرتقال از هر هکتار باغ حدود ۲۰ تن است. عمده باغ‌های پرتقال در گرگان، کردکوی و بندر گز است. حدود ۱۰ درصد پرتقال استان گلستان به کشورهای آسیای مرکزی و عراق صادر می‌شود. چین یکی از بازارهای نوظهور و متقاضی مرکبات ایرانی است!

صادرات مرکبات از استان علاوه بر ارزآوری برای کشور، باعث تعادل بازار مرکبات استان شده و از کاهش نرخ در فصل برداشت جلوگیری می‌کند. تمرکز روی بازارهای صادراتی دست دلالان را کوتاه می‌کند و باغدار و تاجر می‌تواند محصول را با قیمت واقعی و حتی سود چندبرابر به بازارهای صادراتی ارسال کند.

سورتینگ مرکبات و عرضه محصولات با کیفیت از عوامل بازارپسندی مرکبات استان گلستان است

⚡ واحدهای سورتینگ (خاک‌گیری و سایزبندی میوه)، بسته‌بندی و نگهداری مرکبات استان گلستان قدرت آن را دارند تا دید خودشان را نسبت به صادرات تغییر دهند و افق صادراتی خودشان را تنها به کشورهای همسایه محدود نکنند.

همه ساله موقع برداشت محصول با ورود حجم بالای میوه به بازار شاهد کاهش قیمت و ضرر و زیان به کشاورزان و باغداران هستیم! نبود کارخانه جهت تبدیل محصولات مازاد به محصولات جانبی مانند آب‌میوه، کنسانتره و غیره باعث می‌شود خیلی اوقات باغدار محصول را با قیمت خیلی پایین به دلال‌ها بفروشد و در حتی بعضی موارد ضرر کند.

مرکبات باکیفیت استان گلستان ظرفیت‌های بالایی در صادرات به سایر کشورها و ورود به بازارهای جدید دارد! بازارهای جدید صادراتی باعث می‌شود تا صادرکننده محصول را با قیمت بالاتر در بازارهای جدید به فروش برساند.

صادرات ید استان گلستان

کارخانه یُد استان گلستان بزرگ‌ترین کارخانه تولید یُد خاورمیانه است. یُد تولیدی این شرکت، در صنایع شیمیایی، صنعت دارو و پتروشیمی مورداستفاده قرار می‌گیرد. استان گلستان علاوه بر تأمین یُد موردنیاز کشور، این محصول را به کشورهای اروپایی و آسیایی صادر می‌کند.

صادرات ید از استان گلستان این تصویر یدی است که از معادن گلستان استخراج می شود

⚡ با توجه به اینکه تنها کشورهای محدودی توان تولید ید را دارند می‌توان مانور خوبی روی این محصول داد و آن را برای مصارف مختلف فرمول‌بندی کرد مثلاً ید را به صورت‌های مختلف و برای کاربری‌های متنوع بسته‌بندی بندی و به بازار سایر کشورها عرضه نمود.

با درجه‌بندی ید (مثلاً کاربرد در صنایع داروئی، صنایع غذایی، مصارف آزمایشگاهی و غیره) و قرار دادن در بسته‌بندی‌های متنوع متناسب با نوع کاربری و صنعت هدف، قطعاً می‌توان ارزش چندبرابر از صادرات این محصول باارزش به دست آورد.

تولید و صادرات صنایع‌دستی استان گلستان

استان گلستان از قطب های قوی تولید کننده صنایع دستی همچون فرش ترکمنی، گلیم و غیره است

⚡ صنایع دستی اقوام ساکن در استان گلستان علاوه بر اینکه ظرفیت ایجاد درآمد، اشتغال و توسعه استان به شمار می‌روند، فرصت بسیار خوبی در راهیابی به بازارهای جهانی‌اند. صنایع‌دستی اصیل استان گلستان و درآمدزایی از این هنر، اهمیت صادرات محصولات صنایع‌دستی گلستان را چندین برابر می‌کند.

در سراسر شهرهای استان استادکارانی را می‌بینیم که با ظرافت و دقت کار صنایع دستی استان را به پیش می‌برند و گویای سال‌ها فرهنگ و تمدن منطقه استان گلستان هستند.

بیش از ۳۵ هزار هنرمند در صنایع‌دستی استان گلستان در حال فعالیت هستند که ظرفیت بزرگی در تولید انواع صنایع دستی استان ایجاد کرده است.

صنایع دستی استان گلستان عمدتاً رودوزی سنتی، سوزن دوزی، پلاس‌بافی، نمدبافی، فرش دستباف، حصیربافی، گلیم و گبه، تولیدات چرم،  گیوه، چادرشب، لباس محلی، زیورآلات سنتی، چاپ باتیک، نقاشی پشت شیشه،  نساجی سنتی ( کیف پارچه ای، شال، حوله و دستمال) ، سفال و سرامیک سازی، هنرهای مرتبط با چوب نظیرمنبت و معرق کاری، طراحی فرش و ابریشم بافی از صنایع دستی اقوام ساکن استان گلستان است که با هنرمندی زنان، دختران و مردان این استان، هر کدام نام و آوازه ای در بین خریداران داخلی و خارجی پیدا کرده اند.

در حال حاضر، صنایع دستی استان گلستان از بهترین صنایع دستی صادراتی به کشورهای حوزه خلیج فارس است و به راحتی می‌تواند قابل رقابت با اجناس چینی باشد.

کشورهایی زیادی از جمله آمریکا، چین و اروپا و سایر کشورهای رو به رشد تقاضای خرید محصولات صنایع دستی را دارند

⚡ کشورهای آلمان، آمریکا، سوئد، کانادا، عراق، چین، ترکمنستان، ژاپن، قطر، افغانستان، استرالیا، فرانسه، انگلستان و امارات از کشورهای هدف صادراتی محصولات صنایع‌دستی استان است که با توجه به آمار و پتانسیل‌های صادراتی استان در صنایع دستی امکان گسترش بازارهای صادراتی در کشورهای فعلی و حتی ورود به بازارهای جدید کاملاً محیاست.

.در حال حاضر ۱۳ مرکز تخصصی و خلاق صنایع‌دستی در شهرستان‌های گرگان، کردکوی، علی‌آبادکتول، گالیکش رامیان، آق‌قلا، مینودشت، گمیشان و گنبدکاووس وجود دارد و قرار است تعدادی از مراکز دیگر به این مجموعه افزوده شوند.

ظرفیت‌های خوبی در صنایع‌دستی استان گلستان وجود دارد که اگر تقویت شوند می‌تواند با کالای خارجی به‌راحتی رقابت کند و درآمدهای ارزی خوبی نصیب تولید کننده و تاجر صنایع‌دستی استان گلستان کند.

بازاریابی و صادرات منسجم حلقه مفقوده صنایع‌دستی استان گلستان است. عدم برندسازی و بازاریابی صحیح و اصولی هر چند وقت یکبار صادرات استان را به چالش می‌کشد.

نبود پایانه تخصصی عرضه صنایع دستی استان گلستان از مهمترین عوامل بازدارنده صنایع دستی استان گلستان است

⚡ از مشکلات مهم حوزه صنایع‌دستی نداشتن پایانه تخصصی است که به دلیل فقدان آن، بخش از صادرات صنایع دستی استان به صورت مسافری و چمدانی انجام می‌شود. در صورتی که ارزش صنایع دستی استان چندبرابر مبالغی است که در حال حاضر به سایر کشورها به صورت چمدانی فروخته می‌شود، است.

توجه به کیفیت و به‌روز بودن و توجه به سلیقه مشتری در کشورهای هدف می‌تواند باعث رسوخ بهتر در بازار صنایع‌دستی سایر کشورها شود. صنایع‌دستی باید بر اساس نیاز و علاقه بازار مصرف باشد تا بتواند در صادرات با دیگر کشورها رقابت کند.

استانداردسازی کارگاه‌های تولیدی استان، راه‌اندازی بازارچه صنایع‌دستی، توسعه مراکز آموزش با هدف احیاء و ترویج صنایع دستی و ایجاد مجتمع و خانه‌های صنایع از مهم‌ترین نیازمندی‌های افزایش تولید، بهبود کیفیت و صادرات صنایع دستی استان گلستان است.

صادرات چمدانی باعث می‌شود آمار مشخصی از صادرات نداشته باشیم. چنانچه صادرات به صورت نظام‌یافته و متشکل انجام شود هم صادرکننده و هم تولید کننده می‌توانند کالا را به دست مصرف کننده یا تاجر دست اول رسانده و با حذف واسطه‌ها به سود چندبرابری دست پیدا کنند.

آینده ای روشن و پر رونق برای صنایع دستی استان گلستان پیش بینی می شود. اما راه درست برای شروع حرفه ای مشاوره گرفتن از افراد با تجربه و شناخت بازار هدف است.

⚡ در مجموع آینده بسیار روشن و پر رونقی برای این صنعت متصور است. اما راه درست آن ورود حرفه‌ای، مشورت با افراد باتجربه و البته شناخت بازار هدف است. همکنون قشر ثروتمندی در کشور چین به وجود آمده است که ولع زیادی در خرید کالاهای گران‌قیمت، اصیل و باارزش دارند. این قشر در خرید کالاهای لوکس و اصیل گاهی اوقات با یکدیگر رقابت می‌کنند. صنایع‌دستی استان گلستان می‌تواند بازار هدف خوبی برای این قشر در چین باشد.

صادرات فرش (قالی) استان گلستان

مهم‌ترین صنایع‌دستی گلستان، قالی است که از سال‌های دور تابه‌حال به‌جامانده است. قالی‌ها به دست زنان هنرمند استان بافته می‌شود و بیشتر طرح و نقش ترکمنی دارند. قالی‌های منطقه ترکمن، نقشه‌های متناسب با محیط و فرهنگ ترکمن دارند که مشخصه قالی‌های ترکمن‌صحراست.

نقوش قالى ترکمن هندسى است و متن فرش ترکمنى از نقش‌هاى هندسى منظم و مکرر پوشيده شده است

⚡ قالی ترکمن دارای بافت خاص و متفاوت است، نقوش به کار رفته در قالی ترکمن ذهنی باف بوده و ارزش هنری نسبتاً بالایی دارد. این نقوش ذهنی باف که نشانگر فرهنگ بومی منطقه است، از نسلی به نسل دیگر منتقل شده است. قالیچه‌ها و پشتی‌های ترکمن را می‌توان از جمله سوغات‌های خاص و ارزشمند منطقه معرفی نمود.

در ایران بهترین قالی‌های ترکمن به وسیله ایل تکه بافته می‌شود که مرکز اصلی این ایل در چهارده فرسنگی شمال غرب گنبدکاووس است. ایل آتابای و جعفر بای نیز در بافت قالی‌های نفیس مشهورند.

قالی و قالیچه‌های ترکمنی به طور کلی دارای گره ترکی باف است و در دو نوع درشت‌باف پشمی یا ریزبافت ابریشمی تولید می‌شوند!

در گذشته در رنگرزی بافته‌ها از گیاهان طبیعی استفاده می‌شد و همانند سایر مناطق ایران از پوست انار، روناس، نیل، زردچوبه، انواع گیاهان صحرایی و از چوب بویا یا بویه و بخصوص از قرمز دانه که نام حشره‌ای است، استفاده می‌شد ولی در حاضر بعضاً رنگ‌های شیمیایی، جای آنها را پرکرده‌اند.

منشأ نقوش قالی‌های ترکمن، مظاهر طبیعت و محیط زندگی ترکمانان بوده است. نقش شاخ قوچ که نشانی از قدمت و باروری است، نقش عقرب به عنوان دفع شر و نقوش پرندگانی چون قو و حیواناتی نظیر اسب در قالی ترکمن مشهورند. طرح قالی‌های ترکمنی بیشتر شکسته و هندسی است و قرینه سازی نقوش از ویژگی‌های آن است.

در رنگ آمیزی قالی‌های ترکمن گرچه رنگ‌های لاکی و عنابی بیشتر به چشم می‌خورد، ولی از رنگ‌های سفید، سیاه، سورمه‌ای، شتری و دیگر رنگ‌ها در تزیین بافته‌ها استفاده می‌شود.

قالی ترکمنی ارزش هنری بسیار بالایی دارد و منجر شده تا خریداران خارجی توجه زیادی به این نوع قالی ها نشان دهند.

⚡ علی ارغم اینکه قالی‌های ترکمن به جهت رنگ نسبت به سایر قالی‌ها تنوع کمتری دارند اما ارزش هنری این نوع قالی‌ها منجر شده تا طرف‌داران پروپاقرصی در بازارهای جهانی داشته باشند.

امروزه تحقیقات بازار و بازاریابی صادراتی، بخش مهمی از صادرات کالاست که باعث می‌شود کالا در بازارهایی به فروش رود که بالاترین ارزش افزوده را ایجاد می‌کند. با این کار در میابیم مشتری محصولات ما در کجاست، چه ویژگی خاصی است یا چه ویژگی‌هایی از کالای ما مورد نظر اوست!

بازاریابی دیجیتال با استفاده از ابزارها و کانال‌های دیجیتالی، شیوه‌های سنتی بازاریابی را متحول و رسیدن به اهداف صادراتی را تسریع و تسهیل کرده است. استفاده از بازاریابی دیجیتالی صادراتی و ابزارهای گسترده و مدرن آن که زیرمجموعه بازاریابی صادراتی است خواهد توانست برند قالی ترکمن را بیش‌ازپیش در بازارهای جهانی گسترش دهد و نام و آوازه آن در بازارهای صادراتی بر سر زبان‌ها بیفتد.

قالی های ترکمنی بیشتر در دو نوع درشت باف پشمی یا ریز باف ابریشمی بافته می شوند

⚡ امکان صادرات موفق برای هر تاجر و کارگاه فرش بافی بخصوص با منابع خوبی که در استان گلستان وجود دارد محیاست به شرطی که اصول موفقیت و بازاریابی در صادرات فرش دستبافت را رعایت کند.

پتانسیل صادرات زیورآلات ترکمنی استان گلستان

 صنعت مد و فشن در دنیا مدرن حرف اول را می‌زند و با پیشرفت صنعت مد و فشن در سراسر دنیا، طراحان توجه ویژه‌ای به زیورآلات دارند، چرا که از تأثیر آن در ظاهر اطلاع دارند.

از بین عشایر ایران هیچ قومی مثل ترکمن ها  جواهر سازی را به کمال نرسانده اند.

⚡ از طرفی زیورآلات به طور ناخودآگاه اعتمادبه‌نفس را افزایش می‌دهد. پوشش و ظاهر، هر چقدر ساده باشد، به همراه جواهرات و زیورآلات، فرد زیبا و جذاب‌تر به نظر می‌رسد. به جرئت می‌توان گفت تأثیری که یک گردنبند، گوشواره، دستبند و یا هر جواهر دیگر در زیبایی چهره دارد، شاید یک لباس گران‌قیمت این تأثیر را نداشته باشد.

در این بین، زیورآلات سنتی ترکمن چنان سنگین و برجسته و با نقش و طرح‌های بکر ساخته می‌شود که کمتر شباهت به زیورهای دیگر اقوام آسیای میانه دارد.

باورها، آداب‌ورسوم گوناگون قوم ترکمن بیش از هر چیزی در آثارشان و به‌ویژه در زیورآلات آنان خودنمایی می‌کند. بسیاری از این نقش‌ها برگرفته از عقیده و باور آن‌هاست که هنرمند ترکمن آن را به شکل انتزاعی در هنر خود پیاده می‌کند. در باور ترکمن، این زیورها علاوه بر جنبهٔ تزیینی، آن ها را در مقابل نیروهای ناشناخته حمایت می‌کند.

زیورهای ترکمن در مقایسه با زیورهای دیگر اقوام ساکن ایران بسیار متنوع است که مزیت بسیار بالایی در فروش و صادرات ایجاد می‌کنند.

تنوع زیورآلات ترکمنی به عنوان صنایع دستی مطرح استان گلستان و جذابیت های صادراتی آنها

زیورآلات ترکمن به یازده گروه زیورهای لباس، سر و پیشانی، مو، گوش، گردن و سینه، مچ دست، انگشت، کمر، ابزار کار زنان، کودکان و زیورهای اسب تقسیم بندی می‌شوند. در گذشته زرگران علاوه بر زیورهای زنان، ابزارهای آهنی چون شمشیر و خنجر، نعل و تفنگ هم می‌ساختند که متأسفانه علی‌رغم پتانسیل بالای صادراتی این محصولات به خصوص در بازار کشورهای عربی و آسیای میانه، به دلیل کم کاری‌های بازاریابی صادراتی، به فراموشی سپرده شده است.

گران شدن طلا و گرایش بیشتر مردم به استفاده از زیورآلات نقره و سنتی، استفاده از چنین زیورآلاتی نه تنها در ایران بلکه در سایر کشورها رو به افزایش است.

در صورت ساماندهی و عرضه زیورآلات ترکمن در بازارهای هدف، این صنایع دستی می تواند به یکی از محصولات صادراتی منطقه تبدیل شود.

⚡ صادرات زیورآلات اصیل ترکمن هم اکنون بیشتر به صورت چمدانی است که نمی‌توان از آن ایراد گرفت اما در صورت سامان دهی و برندسازی در بازارهای هدف می‌تواند به عنوان یکی از تولیدات صادراتی منطقه درآید.

قابلیت صادرات روسری ترکمنی

سالیانه بیش از 100 هزار دلار صادرات روسری ترکمنی از استان گلستان انجام می شود

⚡ هنرمندان این رشته با استفاده از دانش، نیازهای منطقه و الهام گرفتن از طبیعت و سنت قوم ترکمن خواهند توانست علاوه بر ایجاد اشتغال، صادرات آن به استان‌های داخل کشور مانند فارس و اردبیل و همچنین کشورهای همسایه مانند ترکمنستان و ترکیه را شدت دهند. استان گلستان ظرفیت آن را دارد تا به قطب تولید روسری ترکمن تبدیل شود.

کارگاه تولیدی روسری چاپ باتیک در استان فعال هستند و در کنار آن اکثر هنرمندان صنایع دستی در کارگاه‌های خانگی مشغول فعالیت‌اند.

صادرات روسری ترکمنی به کشورهای ترکمنستان، ترکیه و چند کشور آسیای مرکزی توسط تولیدکنندگان گنبدکاووس انجام می‌شود. که قطعاً هم بازارهای فعلی و هم بازارهای جدید ظرفیت بالایی در پذیرش و استقبال از این محصول اصیل ارزشمند دارند!

بیشتر صادرات روسری ترکمنی از دو مرز اینچه‌برون و باجگیران صادر می‌شود

⚡ در سال‌های اخیر با راه‌اندازی کارگاه‌های تولید روسری ابریشمی و چاپ بالتیک در گنبدکاووس، گلستان تلاش دارد به قطب تولید روسری‌های ترکمنی و یالق (نوعی روسری ترکمن از جنس ابریشم) در کشور تبدیل شود و در کنار آن صادرات این محصول نیز انجام شود.

صادرات روسری ترکمن به‌صورت چمدانی و کالای همراه مسافر در حال انجام است، اگر چه این نوع صادرات از هیچی بهتر است اما صادرات چمدانی به معنی شناسنامه‌دار نبودن، نبود برندینگ و مشکل بازاریابی، این محصول باارزش استان گلسان است.

جذابیت، بسته بندی با کیفیت و برندسازی روسری ترکمن گلستان باید انجام شود تا گلستان در یک برنامه منسجم به قطب تولید و صادرات این محصول تبدیل شود.

⚡ جذابیت، بسته‌بندی کیفی و برندسازی روسری ترکمن گلستان باید اتفاق بیفتد تا در یک برنامه منسجم گلستان به قطب تولید و صادرات این محصول تبدیل شود. یافتن راهکارهای افزایش تولید، برندسازی و صادرات روسری ترکمن از دغدغه‌های جدی است و باید بروی این موضوع کار اساسی شود.

داشتن شرکت تخصصی و تعاونی می‌تواند به کاهش مشکلات تولیدکنندگان روسری ترکمن در تهیه مواد اولیه، بازاریابی، تولید، بسته‌بندی و صادرات این محصول کمک کند.

ترکمنستان مهم‌ترین بازار هدف صادرات یالق گلستان است که با بازاریابی صحیح می‌توان این بازار را گسترش داد و حتی به عنوان یک صنایع‌دستی باارزش بازار را به سایر کشورها آسیای میانه و کشورهای خلیج‌فارس کشاند.

استفاده از فرصت‌های پیش روی صادراتی استان

مهارت‌های فنی و ارتباطی صادرات می‌تواند صادرات استان گلستان را حتی تا چندبرابر افزایش و ارتقا دهد

⚡ سال‌هاست که دلارهای نفتی تزریق شده به اقتصاد کشور، ماهیت تجارت خارجی کشور را واردات محور کرده هرچند صادرات هم تقریباً از همه استان‌ها انجام می‌شود اما باید باور کنیم که تجار ایرانی در مجموع صادرکنندگان قوی و حرفه‌ای در سطح بین‌الملل نیستند!

این ماهیت واردات محور باعث شده است تا شرکت‌ها و اشخاص به مهارت‌های صادراتی کمتر اهمیت بدهند علی‌رغم اینکه برنده بودن در بازار رقابتی امروز تا حد زیادی به مهارت‌های صادراتی (مهارت‌های ارتباطی و مهارت‌های فنی) بستگی دارد!

اینکه چگونه مشتری یابی کنیم و کالای خود را معرفی و بازاریابی کنیم؟ از چه روش‌هایی برای جلب مخاطب استفاده کنیم؟ چگونه از طریق مکاتبات اعتماد و ارتباط اولیه را ایجاد کنیم و از همه مهم‌تر خریدار را به خرید ترغیب کنیم؟ اینها همه از دسته مهارت‌های صادراتی است که در دسته مهارت‌های ارتباطی قرار می‌گیرد و صادرکنندگان امروزی باید این مهارت‌ها را بیاموزند تا در صادرات موفق عمل کنند!

موضوع دیگر مهارت‌های فنی است! اینکه اینکوترمز چیست؟ حمل‌ونقل کالا باید به چه طریقی انجام شود، محل تحویل کالا چه تأثیری در انتقال ریسک بین خریدار و مشتری دارد؟ هزینه‌های حمل‌ونقل و بیمه با خریدار یا فروشنده است؟ و ارز صادراتی را چگونه و طی چه مراحلی از خریدار دریافت کنیم و خیلی از مسائل دیگر در دسته مهارت‌های فنی صادرات قرار می‌گیرند!

بنابراین مهارت‌های ارتباطی و فنی مکمل یکدیگرند و می‌توانند رفتار یک تاجر، تولیدکننده و صادرکننده را به یک تاجر حرفه‌ای تغییر دهند! ضمن اینکه رفتار حرفه‌ای اطمینان بیشتری در خریدار ایجاد می‌کند و باعث می‌شود خریدار راحت‌تر به صادرکننده اعتماد کند و شانس موفقیت در ایجاد توافق و قرارداد به طور قابل‌ملاحظه‌ای افزایش پیدا کند!

دیدگاه‌ها (0)

  • دیدگاه های فینگلیش تایید نخواهند شد.
  • دیدگاه های نامرتبط به مطلب تایید نخواهد شد.
  • از درج دیدگاه های تکراری پرهیز نمایید.
  • امتیاز دادن به دوره فقط مخصوص خریداران محصول است.

*
*

error: Content is protected !!